کد مطلب:97313 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:148

سخن طه حسین در رابطه با جمله ای از نهج البلاغه











امام در جواب سخنی فرمود كه دكتر طه حسین دانشمند و نویسنده ی معروف مصری می گوید: «سخنی محكم تر و بالاتر از این نمی شود بعد از آنكه وحی خاموش گشت و ندای آسمانی منقطع گشت سخنی به این بزرگی شنیده نشده است».[1].

[صفحه 70]

فرمود:

ت«انك لملبوس علیك، ان الحق و الباطل لا یعرفان باقدار الرجال، اعرف الحق تعرف اهله و اعرف الباطل تعرف اهله:

یعنی تو سخت در اشتباهی، حق و باطل را با معیار شخصیتها نمی توان شناخت «تو به جای اینكه حق و باطل را مقیاس شخصیت ها و قهرمانها قرار دهی، قهرمانها را مقیاس حق و باطل قرار داده ای، تو می خواهی حق را با مقیاس افراد بشناسی، برعكس رفتار كن» نخست خود حق را بشناس كه اهل حق را خواهی شناخت و خود باطل را بشناس كه اهل باطل را خواهی شناخت.

بنابراین در رابطه با تداوم انقلاب اسلامی معاصر یكی از مسائلی كه سخت باید به آن توجه داشته باشیم اجتناب از قهرمان پرستی است، از هیچكس بت نسازیم و هیچكس را مصون از خطا ندانیم، به خود اجازه فكر كردن و تشخیص بدهیم، حق را معیار حق بدانیم و بر اساس این بینش دقیق اسلامی انقلاب را به خواست خدای تعالی هر چه بیشتر به سراسر جهان گسترش دهیم، به امید آن روز.

[صفحه 72]


صفحه 70، 72.








    1. این سخن از امام با عبارتهای مختلفی نقل شده كه در معنا با هم تفاوتی ندارد، در نهج البلاغه پاسخ امام به این صورت است كه «انك نظرت تحتك و لم تنظر فوقك فحرت انك لم تعرف الحق فتعرف من اتاه و لم تعرف الباطل فتعرف من اتاه» (شماره 262 از حكم)

      در مستدرك نهج البلاغه از امالی مرحوم شیخ طوسی متن سخن امام اینطور ذكر شده است «یا حار (انك ملبوس علیك) ان الحق و الباطل لا یعرفان بالناس ولكن اعرف الحق باتباع من اتبعه و الباطل باجتناب من اجتنبه» (نهج السعاده ج 1 ص 298.(

      در امالی مرحوم شیخ مفید صفحه 3 این داستان چنین آمده: «فقال له الحارث لو كشفت فداك ابی و امی الرین عن قلوبنا و جعلتنا فی ذلك علی بصیره من امرنا، قال علیه السلام: «فدذك فانك امرو ملبوس علیك، ان دین الله لا یعرف بالرجال بل بایه الحق فاعرف الحق تعرف اهله».

      و اما متنی كه در كتاب ما نقل كردیم موافق نقل استاد شهید مطهری از كتاب علی و بنوه است و علت انتخاب این متن اینست كه به نظر ما از سایر متون متین تر است.